
Det klassiska modellnamnet CB går ända tillbaka till CB92 Benly från 1959, som lanserades samma år som Honda började köra TT-racing och var dåtidens supersporthoj med stilren design, sportig körställning, fina köregenskaper och en pigg motor. Prestandan har såklart utvecklats massor under årens lopp med varje ny generation av CB-hojar, men samma mall gäller än idag.
CB1000F 2026 är en nostalgitripp inspirerad av det tidiga 80-talets ikoniska CB750F, som var en seriös superbike på sin tid och slogs om segrar i den amerikanska AMA-serien med Freddie Spencer bakom styret. Den nya F-modellen bygger på samma moderna plattform som streetfightern CB1000 Hornet, men fokus ligger mer på komfort och en avslappnad motorkaraktär som passar för allt från att glida på stan till att njuta av snabba svepande kurvor på landsvägen.
Konstruktörerna bakom CB1000F jobbade med målsättningen att skapa ”den bäst balanserade roadstern” och en fullstor maskin som känns smidig som en mellanklasshoj. Samtidigt ligger en retromodell helt rätt i tiden, med tanke på att 80-talet är på modet igen inom popkultur och design.
CB1000F utgår både chassi- och motormässigt från den kaxiga streetfightern CB1000 Hornet, som har höjt ribban rejält för prisvärda nakna prestandahojar.
Om vi börjar med radfyran på tusen kubik så har Hondas konstruktörer finjusterat insug och ventiltider för att ge motorn en mildare karaktär jämfört med Hornet: maxeffekten 91 kW kommer vid 9 000 varv och maxvridet 103 Nm levereras vid 8 000 varv. Det finns alltså mer pulver i låg- och mellanregistret, plus att växellådan har andra utväxlingar som ger bättre acceleration i låg fart och gör motorvägskörning mer avslappnad.
När det gäller designen så är det härliga 80-talet tillbaka, precis som inom den mesta popkulturen nuförtiden, med en stilren och avskalad formgivning där det går en stark linje genom hela hojen från tanken, över sidokåporna och sadeln till den bakre kåpan. Under den klassiskt runda strålkastaren sitter det dubbla tutor och grafiken på tank och sidokåpor är inspirerad av Freddie Spencers AMA-superbike. Huvudramen ingår i designtemat och bakramen är specialanpassad för att ge plats åt en större sadel.
Den bekväma fjädringen hanteras av justerbara kvalitetskomponenter från Showa med en inverterad 41 mm SFF-BP-gaffel fram och enkeldämpare med Pro-Link bak. Ekipaget hejdas effektivt med två radialmonterade fyrkolvsok och 310 mm flytande skivor fram, och på de gjutna aluminiumfälgarna sitter däckdimensionen 120/70-ZR17 fram och 180/55-ZR17 bak.
Förarhjälpmedlen styrs av en 6-axlad tröghetsmätare och den elektroniska gasregleringen har tre standardkörlägen med förinställda nivåer av effekt, motorbroms, antispinn och Wheelie Control, plus två ställbara körlägen där man väljer nivåerna själv. Instrumenteringen består av en 5-tums TFT-färgskärm tillverkad med optisk bindning för att vara lättavläst även i starkt ljus. Man väljer information och inställningar med en praktisk knapp vid vänster styrhandtag och skärmen ansluts enkelt till mobilen via appen Honda RoadSync. En annan smidig grej är smartnyckeln som gör att man kan använda tändningslåset utan att sätta in en fysisk nyckel i ett mekaniskt lås.
CB1000F kommer att säljas i följande färgalternativ:
- *NY*Wolf Silver Metallic med blå stripes
- *NY*Wolf Silver Metallic med grå stripes
- *NY* Graphite Black
Motor
- Fokus på ett starkt låg- och mellanregister.
- Insug och ventiltider justerade för maffigt vrid och härlig radfyrakänsla.
- Utväxling anpassad för snabb acceleration i låg fart och avslappad motorvägskörning.
- Assisterande slirkoppling
Kraftkällan i nya CB1000F är Fireblades mäktiga radfyra från 2017 som har specialanpassats för sin nya roll i en naken retrohoj med mer pulver i låg- och mellanregistret.
Cylinderdiameter och slaglängd är 76 x 55,1 mm och kompressionen är 11,7:1. Maxeffekten är 91 kW vid 9 000 varv/min och maxvridet är 103 Nm vid 8 000 varv/min. Det är en genomtänkt och ganska stor skillnad jämfört med Hornet som levererar 111,6 kW vid 11 000 varv/min och 104 Nm vid 9 000 varv/min för att ge en häftig adrenalinkick på topp, medan CB1000F har en lugnare och mer mångsidig motorkaraktär med kraften längre ner i registret.
För att få till den nya effektkurvan har Hondas konstruktörer uppdaterat ventiltider och insug så att radfyran känns jämnstark över hela registret, och det härliga morrandet som hörs från ljuddämparen är en bonus.

Om vi går in på detaljnivå så är det mesta nytt på insugssidan för att locka fram mer kraft och bättre gasrespons i låg- och mellanregistret under 6 000 varv. Insugsrören har förlängts med 50 mm till 140 mm och den minsta diametern har minskat från 42 till 36 mm, samtidigt som röröppningarnas diameter varierar mellan det högra parets 40 mm och det vänstra parets 50 mm för att skapa ett unikt, pulserande insugsljud. Luftburken är utformad för maximalt luftflöde med en platt ovansida som matchar bränsletankens undersida.
På andra sidan av cylindrarna går avgaserna genom ett kromat 4-2-1-system som avslutas med en 80-talsinspirerad megafonljuddämpare med tre kammare. Avgasljudet låter häftigt redan från botten och ryter ifrån ordentligt på höga varvtal.
Växellådan är också uppdaterad jämfört med Hornet, med lägre utväxlingar för ettan och tvåan för snabbare respons och acceleration i låg fart. Å andra sidan har trean, fyran, femman och sexan högre utväxlingar för att hålla nere varvtalet och förbättra komforten i motorvägsfart. Till exempel varvar motorn 4 000 varv vid 100 km/h på sexans växel, jämfört med Hornets 4 300 varv. På kopplingssidan finns det en assisterande slirfunktion som gör att kopplingshandtaget går lättare och motverkar bakhjulsstuds vid snabba nerväxlingar.
Bränsleförbrukningen ligger på 0,56 liter/mil och bränsletanken rymmer 16 liter, så man kan köra upp till 28 mil på en full tank.

Motorelektronik
- En 6-axlad tröghetsmätare styr alla förarhjälpmedel.
- Elektronisk gasreglering med tre förinställda körlägen och två ställbara.
- Tre nivåer för motoreffekt, motorbroms och antispinn.
Hojens avancerade förarhjälpmedel styrs via elektronisk gasreglering och en 6-axlad tröghetsmätare. Tack vare den elektroniska gasregleringen har föraren maximal kontroll över den kraftfulla motorn via tre standardkörlägen med förinställda nivåer av effekt, motorbroms och antispinn, plus två ställbara körlägen där man väljer nivåerna själv med TFT-färgskärmen och knapparna vid vänster styrhandtag.
Det finns tre nivåer för motoreffekt och motorbroms där nivå 3 är max. Antispinn har också tre nivåer och hur mycket systemet ingriper på varje nivå är optimerat för att fungera med realtidsdata om lutningsvinklar och rörelsehastighet från tröghetsmätaren. Nivå 3 har mest ingrepp. När antispinn aktiveras tänds en indikator på instrumentpanelen och funktionen kan även stängas av.
STANDARD använder mellannivå för både effekt, motorbroms och antispinn. För att spinna vidare på hojens nostalgitema så är läget anpassat för att ge ungefär samma känsla som med fyra förgasare.
SPORT använder högsta nivån för effekt och lägsta nivåerna för motorbroms och antispinn, vilket ger full prestanda med snabb gasrespons.
RAIN använder lägsta effektnivån med den mildaste gasresponsen, mellannivå för motorbroms och högsta nivån för antispinn. De lägre nivåerna för effekt och vridmoment påverkar mest de tre första växlarna.
I lägena USER 1 och USER 2 kan man välja parametrarnas nivåer själv och spara inställningarna.
Design och utrustning
- Design inspirerad av det tidiga 80-talets CB750F och CB900F.
- Moderna LED-lampor runtom och dubbla tutor under den runda strålkastaren som på originalhojarna.
- Smartnyckeln gör det enklare att hantera tändningslåset.
- 5-tums TFT-färgskärm med mobilanslutning via appen Honda RoadSync.
- Varningsfunktion för plötslig inbromsning.
- Vissa delar är tillverkade av återvunnen plast.

Nya CB1000F har ärvt sitt retrostuk från Hondas ikoniska CB750F och CB900F som satte en ny standard och bidrog till att lägga grunden för modern hojdesign när de dök upp 1979. Då liksom nu är CB-modellerna byggda för att vara stilrena prestandamaskiner för hojåkare på alla nivåer, och den traditionen lever vidare i CB1000F där mjuka men tydliga designlinjer löper längs hela hojen och gör att bränsletank, sidokåpor, sadel och bakre kåpa flyter ihop på ett snyggt sätt. De främre avgasrören och megafonljuddämparen är nostalgiskt kromade och radfyran är diskret svartlackerad, men utan kåpor och med en ganska öppen ram syns det ändå att det handlar om en kraftfull pjäs.
Belysningen består av LED-lampor runtom och den klassiskt runda strålkastaren har ett modernt varselljus runt ytterkanten, halvljus uppe i mitten och helljus nere i mitten, och baktill smälter baklampan in elegant i den uppåtvinklade bakre kåpan. Under strålkastaren sitter det dubbla tutor med olika ljudtoner precis som på de gamla CB-hojarna.
En modern och praktisk detalj är smartnyckeln som gör att man kan använda tändningslåset utan att sätta in en fysisk nyckel i ett mekaniskt lås, det behövs bara för att öppna sadeln och tanklocket.
Direkt i förarens blickfång sitter en 5-tums TFT-färgskärm som är tillverkad med optisk bindning för att informationen ska synas bättre i starkt ljus. När skärmen tillverkas fylls luftspalten mellan täckglaset och TFT-displayen med ett transparent flytande lim som gör den energisnålare och lättare att läsa av i solljus. Skärmen har tre olika visningslägen och kan anslutas till iPhone och Android-mobiler via appen Honda RoadSync.
Tack vare anslutningsmöjligheterna och en praktisk fyrvägsknapp med inbyggd belysning vid vänster styrhandtag kan föraren enkelt följa vägbeskrivningar på skärmen eller ringa och ta emot samtal eller lyssna på musik med ett Bluetooth-headset i hjälmen. Det är bara att ladda ner Honda RoadSync-appen från Apple App Store eller Google Play Butik och ansluta mobilen till hojen.
När det gäller säkerhet så är hojen utrustad med en funktion som gör att varningsblinkersen blinkar för att varna andra trafikanter när man bromsar hårt.
Som en del av Hondas miljösatsningar siktar företaget på att alla produkter och verksamheter ska ha noll miljöpåverkan år 2050, och för att nå dit jobbar man på de tre fronterna koldioxidneutralitet, förnybar energi och cirkulär resurshantering, samtidigt som man fasar in allt mer biomassa och återvunnet material i produktionen, med målsättningen att övergå till mer lättåtervunnet material senast 2050.
På CB1000F är bakskärmen och sadelbotten tillverkade av återvunnen plast från exempelvis bilar och hushållsapparater.
Chassi
- Lång bakram och rejäl sadel med gott om plats att åka två.
- Fullt justerbar Showa 41 mm inverterad SFF-BP-gaffel.
- Ny Showa-bakdämpare och Pro-Link med ny utväxling.
- Radialmonterade fyrkolvsok och 310 mm flytande skivor fram.
- Bättre stabilitet med kurvtagnings-ABS.
- Däckdimension 120/70-ZR17 fram och 180/55-ZR17 bak.

Syskonmodellen CB1000 Hornet har fått mycket beröm för att vara väldigt lättkörd och smidig, och det beror till stor del på den fina ramkonstruktionen som även används på CB1000F. Den diamantformade dubbelrörsramen av stål är byggd runt motorn och har en längre bakram än på Hornet för att få plats med en större sadel där passageraren sitter bekvämare. Apropå bekvämt så finns det ett centralstöd som tillbehör för att underlätta när kedjan ska smörjas eller ett hjul tas bort. Styrvinkeln är 25°, försprånget 98 mm och hjulbasen 1455 mm. Tjänstevikten är 214 kg.
Körställningen är avslappnad och upprätt med utmärkt överblick över trafiken, och man trixar sig enkelt fram i stan tack vare den snäva vändradien på 2,8 m. Sadelstoppningen är tjock och bekväm och sadelhöjden är behändiga 795 mm, samtidigt som hojens smala midja gör det lättare att nå ner till marken. Markfrigången är 135 mm.
Framfjädringen består av en inverterad 41 mm SFF-BP-gaffel (Separate Function Fork – Big Piston) från Showa med justerbar fjäderförspänning, retur och kompression. Bak sitter en Showa-dämpare av enkelrörstyp med justerbar fjäderförspänning och retur och Pro-Link med ny utväxling som gör att bakfjädringen känns bekvämare i låg fart och stabilare i hög fart.
Den gjutna aluminiumsvingen med optimerad styvhetsbalans är uppsvängd på höger sida så att ljuddämparen kan placeras högre och nerläggningsvinkeln blir bättre.
Dubbla radialmonterade fyrkolvsok från Nissin och 310 mm flytande skivor står för seriös bromskraft, och bromsslangarna är styvare för bättre bett och känsla när man nyper till med bromshandtaget, plus att kurvtagnings-ABS som styrs av en 6-axlad tröghetsmätare hjälper till med stabiliteten. Baktill sitter en 240 mm skiva med ett Nissin enkolvsok.
Hojen rullar på gjutna aluminiumfälgar med samma Y-design på de fem ekrarna som på Fireblade och däckdimensionen är 120/70-ZR17 fram och 180/55-ZR17 bak.
Tillbehör
Honda erbjuder ett gäng originaltillbehör för den som vill ge sin CB1000F en personligare stil eller göra den ännu mer bekväm eller praktisk. Det finns tre färdiga tillbehörspaket som är anpassade efter hur man använder sin hoj:
SPORTPAKET
Färgmatchande strålkastarkåpa
Oljepåfyllningslock
Sidodekal för tanken
Kylargaller
Motorskydd
Quickshifter
KOMFORTPAKET
Komfortsadel
Tankpad
Värmehandtag med fem lägen
TRAVEL-PAKET
Mjuka sidoväskor (14 liter vänster, 10 liter höger)
Tankväska på 3 liter
Dessutom kan man köpa många tillbehör separat:
- Komfortsadel **NY**
- Motorskydd **NY**
- Strålkastarkåpa **NY**
- Inomhuskapell **NY**
- Centralstöd **NY**
- Quickshifter **NY**
- Kylargaller **NY**
- Sidodekal för tanken **NY**
- Larm
- Värmehandtag
- Oljepåfyllningslock
- Väska för bakre sadel
- Tankpad
- Mjuka sidoväskor (14 liter vänster, 10 liter höger)
- 3-liters tankväska