HONDA AFRICA TWIN OCH AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS UPPDATERAS TILL 2020

Det har gått över 30 år sedan den legendariska Honda XRV650 Africa Twin rullade in i Europa för första gången. Det berömda namnet levde vidare i efterföljaren CRF1000L Africa Twin som lanserades 2016. Den nya modellen delade visserligen inga komponenter med föregångaren, men den ärvde hela äventyrsfilosofin som gjorde originalet till en framgångssaga.

Hondas populära äventyrshoj tar nu ett stort steg i utvecklingen med vassare offroadegenskaper, lättare chassi, slimmade kåpor med ökenrallystil, uppdaterad körställning och större motor med mer effekt och vrid, och uppfyller Euro5-kraven. En 6-axlad tröghetsmätare (IMU) sköter körlägen, antispinn och ytterligare tre säkerhetshöjande hjälpmedel: kurvtagnings-ABS, Wheelie Control, Real Lift Control, plus en ny kurvtagningsavkänning hos DCT-versionen. Instrumentpanelen har en 6,5-tums färgpekskärm som kan anslutas till Apple Carplay® och Bluetooth. Farthållare är standard, liksom dubbla LED-strålkastare och varselljus. Adventure Sports är ännu mer inriktad på bekväm och mångsidig långfärdskörning, och kommer standard med värmehandtag och 12-voltsuttag.

  • Kompakt, offroadanpassat chassi med smal sadel och högt styre
  • 6,5-tums färgpekskärm
  • iPhone® kan anslutas till instrumentskärmen via Apple CarPlay®
  • Bluetooth-anslutning, varselljus och farthållare
  • Parallelltwinnen växer från 998 till 1 084 kubik
  • Effekten ökar från 94 till 101 hk vid 7 500 varv/min
  • Vridmomentet höjs från 99 till 105 Nm vid 6 250 varv/min
  • Styvare och 1,8 kg lättare ram
  • Ny bakram av aluminium

Den fina balansen mellan effekt och vikt är en stor anledning till Africa Twins popularitet, både då och nu. CRF1000L Africa Twin är en modern allroundmaskin som har blivit enormt populär bland allt från globala äventyrare till pendlare och rena nöjesåkare. Förklaringen är hojens smidiga och bekväma chassi och en motor med massor av användbar effekt.

Till 2018 fick både den manuella Africa Twin och den automatväxlade DCT-versionen elektronisk gasreglering med tre körlägen, antispinn med fler lägen och uppdateringar på insugs- och avgassidan som gav bättre motorrespons och härligare ljud. Samtidigt utökades Africa Twin-familjen med versionen Adventure Sports, som förutom årets uppdateringar var mer långfärdsanpassad med bättre vindskydd, större bränsletank och längre fjädringsväg.

VERSIONER


AFRICA TWIN ABS 2020
Standard versionen av Africa Twin.

AFRICA TWIN DCT 2020
Standard versionen som har växellåda med dubbelkoppling (DCT).


AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS ABS 2020
Africa Twin Adventure Sports delar ram, motor och körställning med den offroadinriktade CRF1100L Africa Twin, men Adventure Sports är ännu mer anpassad för att vara en bekväm och praktisk touringmaskin både på och utanför asfalten. Det märks på den större bränsletanken på 24,8 liter, bättre vindskydd (från både kåpa och sidopaneler), justerbart kåpglas, stor hasplåt, aluminiumpakethållare och slanglösa däck. Värmehandtag och 12-voltsuttag är också standardutrustning.

AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS DCT 2020
Africa Twin Adventure Sports delar ram, motor och körställning med den offroadinriktade CRF1100L Africa Twin, men Adventure Sports är ännu mer anpassad för att vara en bekväm och praktisk touringmaskin både på och utanför asfalten. Det märks på den större bränsletanken på 24,8 liter, bättre vindskydd (från både kåpa och sidopaneler), justerbart kåpglas, stor hasplåt, aluminiumpakethållare och slanglösa däck. Värmehandtag och 12-voltsuttag är också standardutrustning. Denna version har även en växellåda med dubbelkoppling (DCT).


AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS ABS PLUS 2020
Africa Twin Adventure Sports delar ram, motor och körställning med den offroadinriktade CRF1100L Africa Twin, men Adventure Sports är ännu mer anpassad för att vara en bekväm och praktisk touringmaskin både på och utanför asfalten. Det märks på den större bränsletanken på 24,8 liter, bättre vindskydd (från både kåpa och sidopaneler), justerbart kåpglas, stor hasplåt, aluminiumpakethållare och slanglösa däck. Värmehandtag och 12-voltsuttag är också standardutrustning. Plus versionen kommer även med Showas elektroniska fjädringsjustering (Showa EERA™).

AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS DCT PLUS 2020
Africa Twin Adventure Sports delar ram, motor och körställning med den offroadinriktade CRF1100L Africa Twin, men Adventure Sports är ännu mer anpassad för att vara en bekväm och praktisk touringmaskin både på och utanför asfalten. Det märks på den större bränsletanken på 24,8 liter, bättre vindskydd (från både kåpa och sidopaneler), justerbart kåpglas, stor hasplåt, aluminiumpakethållare och slanglösa däck. Värmehandtag och 12-voltsuttag är också standardutrustning. Denna version har även en växellåda med dubbelkoppling (DCT). Plus versionen kommer även med Showas elektroniska fjädringsjustering (Showa EERA™).

2020 ÅRS NYHETER I DETALJ

Nya CRF1100L Africa Twin Adventure Sports delar ram, motor och körställning med den offroadinriktade CRF1100L Africa Twin, men Adventure Sports är ännu mer anpassad för att vara en bekväm och praktisk touringmaskin både på och utanför asfalten. Det märks på den större bränsletanken på 24,8 liter, bättre vindskydd (från både kåpa och sidopaneler), justerbart kåpglas, stor hasplåt, aluminiumpakethållare och slanglösa däck. Värmehandtag och 12-voltsuttag är också standardutrustning.

Dessutom finns Showas elektroniska fjädringsjustering (Showa EERA™) som tillval på Adventure Sports. Systemet har fyra standardlägen: SOFT, MID, HARD och OFF-ROAD, som täcker alla körförhållanden, plus ett USER-läge som föraren kan finjustera. Bakdämparens fjäderförspänning kan justeras när maskinen står stilla.

MOTOR

Parallelltwinnen med 8 ventiler och enkel överliggande kamaxel har samma grundkonstruktion till 2020, men volymen ökar från 998 till 1 084 kubik. På samma gång ökar effekten från 94 till 101 hk vid 7 500 varv/min och vridmomentet får en höjning från 99 till 105 Nm vid 6 250 varv/min. Ökningen i både effekt och vrid känns redan från 2 500 varv/min ända upp till rödmarkeringen. Nytt hos motorn är topplock, ventiltider och lyft, spjällhus och avgassystem. Samtidigt har den manuella växellådans utväxling och drevmaterial optimerats för lägre vikt.

ELEKTRONISK MOTOR- OCH CHASSISTYRNING

  • IMU-styrd och offroadanpassad antispinn.
  • IMU-styrd Wheelie Control med 3 nivåer.
  • Nya körläget OFF-ROAD kompletterar befintliga TOUR, URBAN och GRAVEL.
  • Två USER-körlägen kan anpassas enligt förarens önskemål.

VÄXELLÅDA MED DUBBELKOPPLING (DCT)

  • Snabb och smidig växling i manuellt läge och i automatläge D eller S.
  • I automatläge S (med 3 nivåer) varvar motorn högre och växlar ner tidigare än i läge D för aggressivare körning.
  • G-knappen ger bättre bakhjulsgrepp på lösa underlag.
  • Lutningsavkänning anpassar växlingen efter vägens stigning.
  • Kurvtagningsavkänning och bättre växlingstiming tack vare den nya tröghetsmätaren (IMU).

Den unika dubbelkopplingsväxellådan växlar extremt snabbt och mjukt och är väldigt lätt att vänja sig vid. Växellådan har två kopplingar: en för start och 1:an, 3:an och 5:an, och en andra för 2:an, 4:an och 6:an, där den ena huvudaxeln löper inuti den andra för att spara plats.

CHASSI

  • En 6-axlad tröghetsmätare (IMU) sitter centralt placerad i maskinen.
  • Omarbetad och lättare ram med separat bakram av aluminium. Lättare och styvare svingarm från CRF450R ger bättre bakhjulsgrepp och känsla.
  • Bättre stabilitet med kurvtagnings-ABS som även har offroadläge.
  • Showa-fjädring med ny dämpningsinställning och fjäderhårdhet fram och bak.

Hemligheten bakom Africa Twins fina köregenskaper både på asfalt och grus är en 6-axlad Bosch MM7.10 tröghetsmätare (IMU). Den sitter mitt i maskinen och mäter lutningsvinklar och rörelsehastighet i realtid. Mätaren kontrollerar bakhjulsgrepp via elektronisk gasreglering och antispinn, framhjulsgrepp via kurvtagnings-ABS, framhjulslyft via Wheelie Control och bakändslyft via Rear Lift Control.

Tröghetsmätaren (IMU) känner av lutningsvinkel och fartminskning (från främre/bakre hjulhastighetsgivare) och tar hänsyn till fram- och bakhjulets slirhastighet för att reglera bromstrycket via ABS. Om IMU upptäcker plötsligt bakhjulslyft reglerar den bromstrycket för att behålla stabiliteten. Bakhjulets ABS kan stängas av för offroadkörning (vid stillastående).

Till 2020 har Hondas konstruktörer även uppdaterat stålramens hållfasthet och styvhetsbalans grundligt för att optimera både landsvägs- och offroadegenskaper.

Ramen är styvare runt styrhuvudet för att ge föraren bättre känsla för framändans grepp. Samtidigt är ramens huvudrör smalare och rakare och det främre tvärröret har tagits bort. Resultatet är en ram som är 1,8 kg lättare än föregångaren. Dessutom finns Rear Lift Control och kurvtagningsavkänning för DCT-version.

En separat bakram av aluminium (rödlackerad) ersätter den tidigare integrerade stålkonstruktionen. Den nya bakramen är 40 mm smalare (195 mm bred), vilket gör det lättare att nå ner till marken. Svingarmen av aluminium är helt ny, 500 g lättare och har samma konstruktion som på crossen CRF450R. Bakhjulsgrepp och känsla är bättre tack vare att den nya svingarmen är styvare.

Med Showas elektroniska fjädringsjustering (tillval på Adventure Sports) justerar man enkelt och bekvämt dämpningen både fram och bak plus bakdämparens fjäderförspänning, så att fjädringen passar last och körförhållanden.

Showa EERA™ anpassar dämpningen efter det valda körläget och ser till att fjädringen reagerar optimalt i alla situationer: komfort i låga hastigheter och stabilitet i höga hastigheter. Systemet använder data från slaglängdsgivare och tröghetsmätaren (IMU). Det finns tre lägen för landsvägskörning: SOFT, MID och HARD.

Adventure Sports finns också tillgänglig med Showas standardfjädring.

Aggressiv och kompakt. Det är två ord som sammanfattar Africa Twins nya ökenrallyinspirerade design. Men det är inte bara för syns skull – syftet är bättre offroadegenskaper. Det fasta kåpglaset är mycket lägre än förut, så att man ser underlaget framför sig tydligt. Sadelhöjden är fortfarande 850–870 mm, men styret sitter nu 22,5 mm högre och därmed blir körställningen mer upprätt och föraren får bättre kontroll både sittande och stående.

TILLBEHÖR

Honda har även fyllt på utbudet av originaltillbehör för Africa Twin och Africa Twin Adventure Sports med flera bagagelösningar: en lyxig 42-liters toppbox i aluminium med tillhörande sidoväskor och en större 58-liters toppbox i plast med tillhörande sidoväskor. Det finns två andra sadlar (en lägre med 825–845 mm sadelhöjd och en högre med 870–895 mm sadelhöjd), kåpglasförlängning och vindavvisare, 4,5-liters tankväska, sidotankpads, motorskydd, skyddsbågar, LED-dimljus, centralstöd och handtagsvärmare (standard hos Adventure Sports).