FIREBLADE & REBEL – EICMA 2020 NYHETER

CBR1000RR-R FIREBLADE OCH FIREBLADE SP ÄR HONDAS STÖRSTA NYHETER INFÖR 2020 PÅ EICMA-MÄSSAN.

  • Honda premiärvisar sprillans nya CBR1000RR-R Fireblade och Fireblade SP med nya prestandanivåer för bankörning.
  • Ny ram och ny motor bygger på teknik från Hondas MotoGP-racer RC213V och effekten har ökat med 13 % till 160 kW.
  • De populära långkörarna SH125i och SH150i omarbetas helt med ny design, mer effekt och förvaringsutrymme och lägre bränsleförbrukning.
  • Hondas kompakta customhoj CMX500 Rebel uppdateras med LED-lampor runtom, slirkoppling, växelindikator och ett nytt fabriksmonterat tillbehörspaket.
  • Nya CRF1100L Africa Twin och CRF1100L Africa Twin Adventure Sports visas för första gången på en europeisk motormässa.
  • CB1000R, flaggskeppet i Hondas nakna Neo Sports Café-serie får nya färger och kosmetiska uppdateringar.

Idag avslöjar Honda hela sitt europeiska mc-utbud för 2020 på EICMA-mässan i Milano. Den största nyheten är en sprillans ny toppmodell, men Hondas startfält inför 2020 innehåller godsaker i många kategorier: racing, äventyr, street och pendling.

CBR1000RR-R FIREBLADE OCH CBR1000RR-R FIREBLADE SP

I hela 28 år har namnet ”Honda Fireblade” stått för imponerande köregenskaper, optimal balans och ren körglädje. Till 2020 börjar Honda på ett nytt kapitel i framgångssagan om Fireblade med en ny maskin som är byggd för racing från grunden – ”Born to Race”.

CBR1000RR-R Fireblade 2020 har hämtat mycket inspiration från MotoGP-racern RC213V och gatversionen RC213V-S. Samtidigt är motorn den starkaste radfyran som Honda har tillverkat någonsin. Cylinderdiameter och slaglängd är samma som på RC213V-S och nya Fireblade levererar 160 kW vid 14 500 varv/min och 113 Nm vid 12 500 varv/min med en våtvikt på lätta 201 kg.
CBR1000RR-R finns också i en ännu mer påkostad SP-version. SP är utrustad med andra generationen av Öhlins semi-aktiva, elektroniska fjädringsstyrning (S-EC), Öhlins 43 mm NPX-gaffel och Öhlins TTX36 bakdämpare, nya Brembo Stylema radialmonterade fyrkolvsok fram och samma Brembo bakbromsok som på RC213V-S.

Båda versionerna har avancerad aerodynamik från HRC:s flerfaldiga MotoGP-vinnare RC213V och en ny 6-axlad tröghetsmätare från Bosch. Den nya enheten ersätter den förra konstruktionen med fem axlar, och mäter lutningsvinklar och rörelsehastighet mycket exaktare. Resultatet är att hojens beteende kan styras med ännu högre precision, vilket ger föraren tillgång till nya nivåer av prestanda och kontroll.
En lätt Akrapovic-ljuddämpare av titan på både CBR1000RR-R Fireblade och CBR1000RR-R Fireblade SP hjälper till att centrera vikten. Båda versionerna finns i två färger: HRC-inspirerad Grand Prix Red och Matte Pearl Black.

CRF1100L AFRICA TWIN OCH CRF1100L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS

På årets EICMA visas för första gången nya CRF1100L Africa Twin och CRF1100L Africa Twin Adventure Sports på en europeisk motormässa.
Båda versionerna av nya Africa Twin har en lättare och starkare Euro5-godkänd parallelltwin på 1100 kubik med mer effekt och vrid. Dessutom är ramen lättare och smalare för smidigare och bekvämare köregenskaper. För första gången på en Honda består instrumenteringen av en ny 6,5-tums färgpekskärm.
Mitt i maskinerna sitter ett avancerat elektronikpaket med en ny, 6-axlad tröghetsmätare som styr antispinn, framhjulslyft, bakhjulslyft och kurvtagnings-ABS. Samtidigt växlar dubbelkopplingsväxellådan på ett naturligare sätt med den nya elektroniken.
CRF1100L Africa Twin finns i färgerna Grand Prix Red och Matte Ballistic Black. Ökenrallyinspirerade kåpor, slimmad bränsletank på 18,8 liter, lågt kåpglas och däck med slang skvallrar om att hojen har fokus på seriösa offroadäventyr.
CRF1100L Africa Twin Adventure Sports är mer utrustad för touring med 5-läges justerbart kåpglas, 3-läges kurvtagningsljus, slanglösa däck och 24,8-liters bränsletank. Till 2020 finns Adventure Sports med Showas elektroniska fjädringsjustering som tillval. Med funktionen anpassar man enkelt och bekvämt fjädringen efter last och körförhållanden. Adventure Sports finns i färgerna Pearl Glare White Tricolour och Darkness Black Metallic.

CMX500 REBEL

Hondas A2-godkända, tuffa och kompakta customhoj med 500-kubiks parallelltwin finslipas ytterligare till 2020. CMX500 Rebel får uppdaterad fjädring, LED-lampor runtom inklusive nydesignad rund strålkastare, växelindikator, slirkoppling, bekvämare sadel och nytt avgassystem för att uppfylla avgaskraven Euro5. Specialversionen CMX500 Rebel S Edition är lackerad i Matte Axis Grey Metallic och har ett stilrent, fabriksmonterat tillbehörspaket med strålkastarkåpa, gaffelbensskydd och damasker och rutmönstrad sadel.

CB1000R

CB1000R, Hondas toppmodell i den nakna Neo Sports Café-familjen, är en kombination av klassisk design, modern känsla och massor av prestanda och körglädje. Modellen lanserades 2018 och blev snabbt populär att anpassa med olika tillbehör för att få ett personligare utseende. Till 2020 får hojen kosmetiska uppdateringar som förstärker kvalitetskänslan och den kaxiga utstrålningen.
Silverdetaljer framtill ersätts med helsvarta gaffelkronor och strålkastarsargen är nu lackerad i den nya färgen Metallic Matte Ballistic Black. Även bakdämparens fjäder och främre bromsskivorna har nya färger och bränsletanken har fått en snygg och sportig silverrand på ovansidan.