CB1000R – Yoshimura edition

Yoshimura Edition på köpet

Just nu ingår Yoshimura Edition-paketet när du köper en ny Honda CB1000R. Värde 11 638 kr! Inkl Yoshimura Slip-On och TidyTail regplåtshållare.

Redan i grundutförandet är Honda CB1000R en grym streetfighter. Den avskalade looken är inte bara snygg att se på, den håller dessutom vikten nere. Och för att göra den ännu grymmare släpper vi nu specialmodellen Yoshimura Edition, med Slip-On-ljuddämpare från legendariska tillverkaren Yoshimura och TidyTail regplåtshållare. Förutom att det ser snyggt ut ger Yoshimura-systemet fler hästar, bättre vrid och ett helt magiskt ljud.

I edition-paketet ingår:

Slip-on Yoshimura ALPHA

Yoshimura R&D har tillverkat prestandahöjande tillbehör till motorcyklar sedan 1950-talet, något som tydligt märks när man kollar på deras kvalitet och passform. Yoshimura Slip-On Alpha är inget undantag. Förutom att du både får fler hästkrafter och bättre vridmoment så får du det karaktäristiska Yoshimura-ljudet som garanterat kommer att ge dig gåshud!

Ordinarie pris: 9 329 kr
Montering tillkommer


En titt på ett Alpha-system och du vet att det är något speciellt!

TidyTail- Regplåtshållare

CB1000R är avskalad och clean redan i grundutförandet, men det förstärks ytterligare med en snygg regplåtshållare från TidyTail. Varje hållare är pulverlackad separat, vilket ger enastående hållbarhet och livslängd.

Ordinarie pris: 2 309 kr
Montering tillkommer

Gör den till din egen

CB1000R är som sagt grym redan från början, men hojåkare är ju ett särskilt släkte och många vill sätta sin egen personliga prägel på hojen. Hur skulle din CB1000R kunna bli ännu mer du?

Här kan du inspireras av vad andra har gjort »

 

Specifikationer

MOTOR
TypVätskekyld 4-cylindrig radmotor, DOHC
Ventiler per cylinder 4
Motorns slagvolym (cm³)998 cm³
Borrning x slag (mm)75 x 56,5 mm
Kompression11,6:1
Max effekt107 kW vid 10 500 varv/min
Max vridmoment104 Nm vid 8 250 varv/min
BRÄNSLESYSTEM
BränsleförsörjningPGM-FI
Bränsletankvolym16,2 liter
Total bränsleförbrukning16,7 km/liter
ELSYSTEM
StartanordningElstart
Batterikapacitet12 V/8,6 Ah
KRAFTÖVERFÖRING
KopplingstypVåt flerskivig koppling
Växellådstyp6-växlad
SekundärdrivningKedja
RAM
TypCentralram av stål
CHASSI
Mått (LxBxH)2120 x 789 x 1090 mm
Hjulbas1455 mm
Styrvinkel25 grader
Försprång100 mm
Sadelhöjd830 mm
Markfrigång135 mm
Tjänstevikt212 kg
FJÄDRING
FramInverterad framgaffel Showa SFF-BP
BakEnkelstötdämpare Showa BFRC (Balance Free Rear Cushion)
HJUL
Fälgstorlek framGjuten aluminium
Fälgstorlek bakGjuten aluminium
Framdäck120/70 ZR17
Bakdäck190/55 ZR17
BROMSAR
ABS-system2-kanals
FramTvå 310 mm skivor
BakEn 256 mm skiva
INSTRUMENT OCH ELEKTRONIK
InstrumentLCD
StrålkastareLysdiod
BakljusLysdiod
+

Fakta

CB1000R, Hondas toppmodell i den nakna Neo Sports Café-familjen, får kosmetiska uppdateringar till 2020 som förstärker kvalitetskänslan och den kaxiga utstrålningen. Silverdetaljer framtill ersätts med helsvarta gaffelkronor och strålkastarsargen är nu lackerad i den nya färgen Metallic Matte Ballistic Black. Även bakdämparens fjäder och främre bromsskivorna har nya färger och bränsletanken har fått en snygg och sportig silverrand på ovansidan.

De senaste tio åren har mc-förares förväntningar på motorcyklar förändrats en hel del, både när det gäller funktion, utseende och känsla. Samtidigt har Honda alltid vågat använda sin teknik och fantasi för att utveckla nya motorcyklar som skapar egna nischer på marknaden.

CB1000R sticker ut från mängden och är inte bara en sporthoj utan kåpor som alla andra streetfighters. Istället är maskinen en modern kombination av ren körglädje och unik design i ett fräscht paket. Motorcykeln både ser ut, känns och fungerar annorlunda jämfört med sina föregångare.

För att skapa hojens originella identitet var Hondas konstruktörer tvungna att ta ett nytt grepp om det tuffa streetfighter-stuket hos gamla CB1000R. På samma gång var målet att förbättra prestanda och att ge marknaden något oväntat. Formgivningen bygger på retro-industriell minimalism, där stilen är väldigt avskalad och sportigheten är utbytt mot metallytor med struktur enligt designtemat Neo Sports Café. Resultatet är en maskin med unik identitet och drag av både naken sporthoj och spartansk caféracer.

Nya CB1000R är utvecklad med fokus på körglädje och den har inga problem att hänga med sportigare och starkare modeller på kurviga vägar. Samtidigt har den potential att göra sin ägare stolt med bara utseendet. Oavsett om det gäller utseende, känsla, prestanda eller teknik, så är det svårt att inte lägga märke till CB1000R.

CB1000R står för både kvalitet och kvantitet. Föraren har stora mängder prestanda till sitt förfogande med köregenskaper som en supersporthoj. Å andra sidan finns en innovativ, minimalistisk design som ger maskinen en helt ny attityd.

Radfyran är finslipad jämfört med föregående CB1000R så att den ger 16 % mer effekt strax över 10 000 varv/min och 5 % mer vridmoment i mellanregistret, där det behövs som mest och är som roligast. Mer kraft tillsammans med 4 % lägre utväxling gör att maskinen accelererar snabbare än förut.

Nytt är även elektronisk gasreglering med tre förinställda körlägen och ett läge som föraren själv kan ställa in. Nivåer för effekt, motorbroms och antispinn samverkar i varje körläge och ger föraren bästa möjliga förutsättningar utifrån förhållandena. Avgasljudet blir ett rått ylande när varvtalet stiger.

CB1000R är 12 kg lättare än den föregående, streetfighter-betonade modellen och vikt-/effektförhållandet är 20 % bättre. Den är också mindre, men har ändå en mer avslappnad körställning. Chassit består av en centralram av stål med fyrkantsprofil, en inverterad Showa-gaffel av typen Separate Function Big Piston (SFF-BP) och en Showa enkeldämpare baktill. Radialmonterade frambromsok, ABS och 190-bakdäck är andra viktiga chassidetaljer.

+

Design och chassi

  • Minimalistisk design enligt konceptet Neo Sports Café och synliga metallytor.
  • Extremt kompakt, trapetsformad silhuett.
  • Lätt centralram av stål.
  • Justerbar Showa-fjädring fram och bak.
  • Dubbla radialmonterade fyrkolvsok fram.
  • Nytt för 2020 är helsvarta gaffelkronor och strålkastarsarg i nya färgen Metallic Matte Ballistic Black.
  • Tre nya färgalternativ.
  • Finns även i versionen CB1000R+ med fabriksmonterade kvalitetstillbehör och quickshifter.

CB1000R har en djärv och tydlig design som medvetet skiljer sig från de flesta andra nakna motorcyklar. Alla estetiska detaljer på CB1000R har förfinats och hela formgivningen en kombination av retrominimalism och kraften som motorn och chassit utstrålar.

Proportionerna är extremt kompakta och silhuetten är trapetsformad. Den originella runda strålkastaren har 90 mm mindre utstick över framhjulet än på föregående modellen. Skylthållaren/bakskärmen sitter på svingarmen (premiär för Honda 2018) och därför kan bakramen av aluminium göras extremt kort. Dock finns det plats undertill för diskreta passagerarhandtag.

Uppmärksamma betraktare noterar att plast är ett sällsynt material på den nya modellen. Det finns nämligen bara 6 utvändiga plastdelar och den största är den nätta framskärmen. Snygga metallytor är desto vanligare över hela maskinen, ett designgrepp hämtat från caféracertraditionen. Däribland finns kylar- och luftburkskåpor av borstat aluminium, frästa motorkåpor, topplock och bakdrevsnav och en blanklackerad skarvlös plåttank. Till 2020 har tanken fått en snygg och sportig rand på ovansidan.

Silverdetaljer framtill ersätts med helsvarta gaffelkronor och strålkastarsargen är nu lackerad i den nya färgen Metallic Matte Ballistic Black.

Årsmodell 2020 kommer finnas i tre spännande färger: Candy Chromosphere Red, Graphite Black och den nya Matt Pearl Glare White.

All belysning är LED-lampor och den tunna runda strålkastaren har en hästskoformad ljusring och lampor placerade i två rader. Den hästskoformade ljusringen går igen i bakljuset och när föraren bromsar tänds lampor inuti ljusringen. Instrumentpanelen är T-formad och sitter tätt inpå övre gaffelkronan för ett kompakt utseende, samtidigt som tändningslåset är flyttat till bränsletankens framkant.

Stommen i CB1000R är en centralram av stål. Nedtill på ramen sitter lätta aluminiumplattor som sparar 2,5 kg och håller fast den 574,2 mm långa enkelsvingen.

Styrvinkeln är 25° och försprånget är 100 mm. Hjulbasen är 1455 mm och våtvikten är 212 kg, alltså 12 kg lättare än gamla modellen. Viktfördelningen är 48,5 % fram och 51,5 % bak. CB1000R är lättare att manövrera från sida till sida tack vare att vevcentrum befinner sig 5 mm högre upp.

Körställningen är avslappnad och naturligt ihopkrupen med ett 12 mm bredare koniskt aluminiumstyre. Styret sitter 13 mm högre än på föregångaren och sadelhöjden är 830 mm. Den skarvlösa bränsletanken är bred framtill och smalnar av kraftigt baktill för att ge rejält knäutrymme.

Den justerbara Showa-framgaffeln är av typen Separate Function Big Piston (SFF-BP). Fjädern sitter i ena gaffelbenet och dämpningsfunktionerna i det andra. Det sparar vikt och ger utmärkt komfort och kontroll för alla körförhållanden. Showa-bakdämparen har en svart fjäder till 2020 och både fjäderförspänning och returdämpning kan justeras.

Fram sitter två radialmonterade fyrkolvsok med 310 mm flytande skivor och bak ett tvåkolvsok med en 256 mm skiva. Bromskraften regleras med tvåkanals ABS. Bakdäcket sitter på en 6-tumsfälg och har växt på bredden till 190/55 ZR17 från 180/55 ZR17. Framhjulet är fortfarande 120/70 ZR17.

Modellen finns även i en mer generöst utrustad version med namnet CB1000R+. Plusversionen har quickshifter, värmehandtag och flera andra kvalitetstillbehör av metall som smälter in perfekt i designen: mätarkåpa, sadelkåpa, framskärmspaneler, huggerpaneler och kylargaller.

+

Motor

  • Radfyra med rötterna i CBR1000RR.
  • Maffigt vrid och rappt gassvar i mellanregistret.
  • Elektronisk gasreglering och tre körlägen.
  • Tre nivåer för effekt, motorbroms och antispinn.
  • 4-2-1-avgassystem med låg vikt och ett rått, ylande ljud.
  • Assisterande slirkoppling är standardutrustning.

Radfyran på 998 kubik med dubbla överliggande kamaxlar levererar ordentligt med effekt och vrid: 107 kW vid 10 500 varv/min och 104 Nm vid 8 250 varv/min jämfört med föregångarens 92 kW vid 10 000 varv/min och 99 Nm vid 7 750 varv/min. Borrning och slaglängd är fortfarande 75 x 56,5 mm, men kompressionen har ökat med 0,4 till 11,6:1 och kolvarna är nu smidda istället för gjutna.

Motorn är finjusterad för att ge som mest vrid mellan 6 000 och 8 000 varv/min, och där märks en kraftig knuff som fyller på med extra körglädje. Förutom den sköna känslan är det praktiskt att kunna plocka fram kraften snabbt för att göra säkra omkörningar. Rödmarkeringen börjar vid 11 500 varv/min och varvstoppet bryter in vid 12 000 varv/min.

När konstruktörerna utvecklade CB1000R-motorn inför 2018 var högsta prio att förbättra gasflödet både in i, genom och ut ur topplocket. Jämfört med föregångaren är ventillyftet högre med 8,5 mm för insug och 8,1 mm för avgas (7,9/7,8 mm förut). Ett 44 mm spjällhus (8 mm större) matar grövre insugsportar och förbränningskamrarna har ny utformning. Luftburk, luftkanal och luftfilter gör färden mycket rakare för luftflödet in i motorn, vilket innebär mindre tryckförlust hela vägen från luftburk till spjällhus.

En viktig förändring utöver den högre effekten var 4 % lägre utväxling som gjorde underverk för accelerationen genom växlarna från 30 till 130 km/h. Kopplingshandtaget går lättare tack vare den assisterande slirkopplingen som även ger bättre stabilitet vid nerväxling.

Avgassystemet bidrar till den imponerande kraften i mellanregistret och maskinens lägre vikt. Konstruktionen är 4-2-1, där avgaserna går via fyra korta katalysatorer till en huvudkammare och vidare till en ljuddämpare med två kamrar. De två huvudrören är ihopkopplade med ett mellanrör precis före katalysatorerna som hjälper till att öka vridet från 5 000 varv/min och uppåt. Avgasljudet har justerats med invändiga ändringar i avgassystemet, och det hörs på den mycket djupare och råare tonen över 5 500 varv/min.

Elektronisk gasreglering ger föraren optimal kontroll över den kraftfulla motorn via tre förinställda körlägen och ett läge som föraren själv kan ställa in (väljs med en knapp vid vänster handtag).

Det finns tre nivåer för parametrarna motoreffekt, motorbroms och antispinn (avstängningsbar).
De tre körlägena har olika kombinationer av varje parameter.

Regnläget använder lägsta effektnivån, mellannivå för motorbroms och högsta nivån för antispinn. De lägre nivåerna för effekt och vridmoment påverkar mest de tre första växlarna.

Standardläget använder mellannivå för både effekt, motorbroms och antispinn. Effekten är lite lägre på ettans och tvåans växel, och effektkurvan är snäppet mildare än i sportläget, med lägre vridmoment vid mindre gaspådrag. Läget tillåter lite bakhjulsspinn och framhjulslyft.

Sportläget använder högsta nivån för effekt och lägsta nivåerna för motorbroms och antispinn. Det ger full effekt på alla sex växlar, max vridmoment vid alla gaspådrag och litet ingrepp från antispinn.

I användarläget kan föraren välja mellan tre nivåer för varje parameter och spara inställningarna för framtida användning.

I instrumentdisplayens övre högra hörn finns en uppväxlingsindikator som kan blinka snabbare med vitt ljus när varvtalet överstiger ett förinställt värde, eller lyser gult-orange-rosa för att visa när det är dags att växla upp. Andra indikatorer som visas på displayen är ECO-körning, vald växel och valt körläge.

Bränsleförbrukningen är 16,7 km/liter.

+

THE POWER OF DREAMS

FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK

kalfkdsfköä

ÅTERFÖRSÄLJARE

alfdjslöafjöl

OM HONDA

kjasöflajf