- Radfyra med rötterna i CBR1000RR.
- Maffigt vrid och rappt gassvar i mellanregistret.
- Elektronisk gasreglering och tre körlägen.
- Tre nivåer för effekt, motorbroms och antispinn.
- 4-2-1-avgassystem med låg vikt och ett rått, ylande ljud.
- Assisterande slirkoppling är standardutrustning.
Radfyran på 998 kubik med dubbla överliggande kamaxlar levererar ordentligt med effekt och vrid: 107 kW vid 10 500 varv/min och 104 Nm vid 8 250 varv/min jämfört med föregångarens 92 kW vid 10 000 varv/min och 99 Nm vid 7 750 varv/min. Borrning och slaglängd är fortfarande 75 x 56,5 mm, men kompressionen har ökat med 0,4 till 11,6:1 och kolvarna är nu smidda istället för gjutna.
Motorn är finjusterad för att ge som mest vrid mellan 6 000 och 8 000 varv/min, och där märks en kraftig knuff som fyller på med extra körglädje. Förutom den sköna känslan är det praktiskt att kunna plocka fram kraften snabbt för att göra säkra omkörningar. Rödmarkeringen börjar vid 11 500 varv/min och varvstoppet bryter in vid 12 000 varv/min.
När konstruktörerna utvecklade CB1000R-motorn inför 2018 var högsta prio att förbättra gasflödet både in i, genom och ut ur topplocket. Jämfört med föregångaren är ventillyftet högre med 8,5 mm för insug och 8,1 mm för avgas (7,9/7,8 mm förut). Ett 44 mm spjällhus (8 mm större) matar grövre insugsportar och förbränningskamrarna har ny utformning. Luftburk, luftkanal och luftfilter gör färden mycket rakare för luftflödet in i motorn, vilket innebär mindre tryckförlust hela vägen från luftburk till spjällhus.
En viktig förändring utöver den högre effekten var 4 % lägre utväxling som gjorde underverk för accelerationen genom växlarna från 30 till 130 km/h. Kopplingshandtaget går lättare tack vare den assisterande slirkopplingen som även ger bättre stabilitet vid nerväxling.
Avgassystemet bidrar till den imponerande kraften i mellanregistret och maskinens lägre vikt. Konstruktionen är 4-2-1, där avgaserna går via fyra korta katalysatorer till en huvudkammare och vidare till en ljuddämpare med två kamrar. De två huvudrören är ihopkopplade med ett mellanrör precis före katalysatorerna som hjälper till att öka vridet från 5 000 varv/min och uppåt. Avgasljudet har justerats med invändiga ändringar i avgassystemet, och det hörs på den mycket djupare och råare tonen över 5 500 varv/min.
Elektronisk gasreglering ger föraren optimal kontroll över den kraftfulla motorn via tre förinställda körlägen och ett läge som föraren själv kan ställa in (väljs med en knapp vid vänster handtag).
Det finns tre nivåer för parametrarna motoreffekt, motorbroms och antispinn (avstängningsbar).
De tre körlägena har olika kombinationer av varje parameter.
Regnläget använder lägsta effektnivån, mellannivå för motorbroms och högsta nivån för antispinn. De lägre nivåerna för effekt och vridmoment påverkar mest de tre första växlarna.
Standardläget använder mellannivå för både effekt, motorbroms och antispinn. Effekten är lite lägre på ettans och tvåans växel, och effektkurvan är snäppet mildare än i sportläget, med lägre vridmoment vid mindre gaspådrag. Läget tillåter lite bakhjulsspinn och framhjulslyft.
Sportläget använder högsta nivån för effekt och lägsta nivåerna för motorbroms och antispinn. Det ger full effekt på alla sex växlar, max vridmoment vid alla gaspådrag och litet ingrepp från antispinn.
I användarläget kan föraren välja mellan tre nivåer för varje parameter och spara inställningarna för framtida användning.
I instrumentdisplayens övre högra hörn finns en uppväxlingsindikator som kan blinka snabbare med vitt ljus när varvtalet överstiger ett förinställt värde, eller lyser gult-orange-rosa för att visa när det är dags att växla upp. Andra indikatorer som visas på displayen är ECO-körning, vald växel och valt körläge.
Bränsleförbrukningen är 16,7 km/liter.