CB500F/R/X 2022

Hondas trio av A2-godkända 500-kubikare förbättras ytterligare till 2022 med fokus på chassi och motorkaraktär.

  • Honda uppdaterar alla tre syskonmodellerna i den populära 500-kubiksfamiljen som består av CB500F, CBR500R och CB500X.
  • Chassit får en Showa 41 mm inverterad SFF-BP-framgaffel, lättare svingarm, lättare fälgar och dubbla 296 mm frambromsskivor.
  • Nya insprutningsinställningar ger vridmomentet bättre karaktär och känsla.
  • Uppdaterad design med nya färger och grafik.

 

Hondas populära halvliterstrio med CB500F, CBR500R och CB500X uppdateras både på chassi- och motorsidan till 2022 för en bättre körupplevelse för både nybörjare och erfarna hojåkare.

Framtill sitter en ny Showa 41 mm inverterad SFF-BP-gaffel från storasyskonen CB650R och CBR650R som ger vassare köregenskaper och behagligare komfort. CB500F och CBR500R får nya, lättare aluminiumfälgar och dubbla 296 mm vågformade frambromsskivor med Nissin radialmonterade bromsok. Äventyrshojen CB500X får samma fjädrings- och bromsuppdateringar som syskonmodellerna, plus längre fjädringsväg fram och ett större och lättare 19-tums framhjul.

De tre körglada maskinerna har en ny, lättare svingarm som är styvare på längden och mer flexibel i sidled för bättre prestanda och respons i kurvor. Den starka 500-kubiksmotorn som sitter i alla tre hojarna levererar fortfarande 35 kW för att passa A2-körkort, men till 2022 är insprutningen finjusterad för en skönare vridmomentskänsla och en bättre motorkaraktär överlag.

Årsmodell 2022 av den nakna CB500F finns i tre nya färger: Pearl Smoky Gray, Mat Axis Gray Metallic och Pearl Dusk Yellow. Helkåpsmodellen CBR500R finns i den nya färgen Mat Gunpowder Black Metallic med ny grafik som framhäver hojens sportiga ambitioner. Äventyrsmodellen CB500X uppdateras med två nya färger till 2022: Mat Gunpowder Black Metallic och Pearl Organic Green. Dessutom finns alla tre hojarna i Hondas klassiska Grand Prix Red.

 

Tack vare maskinernas kompakta mått och smidiga köregenskaper är Hondas trio av 500-kubikare lätta att hantera och skaffa sig mc-erfarenhet på. Samtidigt finns det gott om körglädje, både för den som byter upp sig från en 125:a, för den som kommer från en större hoj och vill ha något mer lättkört och för återfallsknutten.

Honda har sålt över 106 000 exemplar av CB och CBR i Europa sedan modellerna lanserades 2013. De tre hojarna fyller sina tydliga nischer i Hondas breda mc-utbud. Den nakna streetfightern CB500F står för nästan hälften av försäljningen, medan sporthojen CBR500R har 18 % och äventyrsmodellen CB500X 35 %.

Honda har gjort kundundersökningar som visar att de tre hojarna är populära bland många olika kundgrupper. Enligt siffrorna är 45 % av CB500F-ägarna och 37 % av CBR500R-ägarna nybörjare, samtidigt som 45 % respektive 60 % är yngre än 34 år. Det visar hur viktiga modellerna är för att locka nybörjare och yngre förare till mc-världen.

Å andra sidan är mer än 75 % av CB500X-ägarna erfarna förare och 15 % är återfallsknuttar som gillar den kompakta äventyrshojens mångsidighet, robusta design, långa fjädringsväg och upprätta körställning.