CB1000GT 2026

Nu släpper Honda en ny sorts sporttourer med höga ambitioner! CB1000GT bygger på streetfightern CB1000 Hornet och dess urstarka radfyra, men nykomlingen är anpassad för ett äventyrligare liv på resande fot genom landskap, länder och kontinenter, samtidigt som den gärna ger dig en adrenalinkick på den lokala slingerbulten när andan faller på. Både förare och passagerare sitter skönt och rymligt, och i den generösa standardutrustningen hittar vi bland annat Showas elektroniska fjädringsjustering EERA™, kurvtagnings-ABS, justerbart kåpglas i fem lägen, sidoväskor, farthållare, värmehandtag, handskydd, centralstöd och quickshifter. Dessutom ingår det andra praktiska funktioner som underlättar hojvardagen, som mobilanslutning via appen Honda RoadSync, smartnyckel, självavstängande blinkers och nödbromsvarning.

När CB1000 Hornet lanserades inför 2025 satte Honda en ny standard för nakna prestandahojar tack vare den imponerande radfyran från Fireblade, ett kompakt och smidigt chassi och ett överkomligt pris.

Eftersom Hornet gjorde succé på direkten så tänkte Honda att det vore vettigt att utnyttja plattformens potential för att ta fram andra hojtyper, och ur den tanken föddes CB1000GT som ett koncept för att bredda Hondas utbud med en prestandatourer utifrån ledorden snabbare, längre och bekvämare. Resultatet är en sportig milslukare med massor av användbar kraft, snygg design, effektiv aerodynamik, Showas elektroniska fjädringsjustering EERA™, ett uppgraderat elektronikpaket och generöst med utrustning. CB1000GT trivs lika bra på långsträckta motorvägar som på knixiga serpentinvägar och allt däremellan, för oavsett vart du åker så har du alltid körglädjen och komforten med dig.

Modellöversikt

Hondas utvecklingsteam hade en tydlig målbild när de började skissa på nya CB1000GT: att utgå från succéhojen CB1000 Hornet och förvandla den till en lyxig och bekväm sporttourer med klassledande prestanda.

GT:s spetsiga frontkåpa är designad med CFD-teknik för att minimera luftmotståndet i alla hastigheter utan att påverka hojens stabilitet eller förarens vindskydd, och apropå vindskydd så är det kompakta men effektiva kåpglaset justerbart i fem höjdlägen.

Även resten av utrustningen är fokuserad på att göra hojen så bekväm och praktisk som möjligt, med standardmonterade sidoväskor, farthållare, värmehandtag, handskydd, centralstöd och quickshifter. Instrumenteringen består av en 5-tums TFT-färgskärm tillverkad med optisk bindning för att vara lättavläst även i starkt ljus. Man väljer information och inställningar med en praktisk knapp vid vänster styrhandtag och skärmen ansluts enkelt till mobilen via appen Honda RoadSync.

Vikt-/effektförhållandet ligger på två kilo per kilowatt, mycket tack vare den grymma radfyran från Fireblade som i sitt nya GT-utförande levererar 110,1 kW och 102 Nm för att förflytta en tjänstevikt på 229 kg. Förarhjälpmedel som förinställda och ställbara körlägen och antispinn styrs via elektronisk gasreglering och en 6-axlad tröghetsmätare.

Den diamantformade stålramen är ett arv från Hornet men bakramen är uppdaterad för att få plats med större och bekvämare sadlar för förare och passagerare, plus att geometrin är finjusterad för att göra hojen kvickstyrd men ändå bergstadig med full packning. Med Showa EERA™ anpassar man enkelt dämpningsinställningar för alla förhållanden, och bakfjädringens fjäderförspänning kan till och med justeras medan man kör. Hojens effektiva bromsar består av två radialmonterade fyrkolvsok med 310 mm flytande skivor fram och ett enkolvsok med 240 mm skiva bak. ABS är utrustat med kurvtagningsfunktion som styrs via tröghetsmätaren för en stabilare och tryggare körupplevelse.

CB1000GT 2026 kommer att säljas i tre stilrena färgalternativ:

  • Grand Prix Red med detaljer i Graphite Black
  • Pearl Deep Mud Gray
  • Graphite Black

Design och utrustning

  • Aggressiv och strömlinjeformad kåpdesign med effektivt vindskydd.
  • Standardmonterade, avtagbara sidoväskor.
  • Kåpglaset justeras smidigt i fem höjdlägen med en hand.
  • Farthållare, värmehandtag och handskydd är standardutrustning.
  • 5-tums TFT-färgskärm med mobilanslutning via appen Honda RoadSync.
  • Smartnyckeln gör det enklare att hantera tändningslåset.
  • Självavstängande blinkers och nödbromsvarning.

Hondas designteam i Italien och Japan har samarbetat för att ge CB1000GT en aggressiv stil med spetsiga och kantiga ytor som ett genomgående tema. Den ganska högt placerade frontkåpan sticker fram med skarpa vinklar och linjer som även fortsätter bakåt över både tank, sadel och bakparti. Kåpornas och tankens design och placering förstärker känslan av att hojen strävar framåt och uppåt och är på hugget.

Men designen är inte bara för syns skull. Frontkåpan är konstruerad med CFD-teknik (Computational Fluid Dynamics) för minimalt luftmotstånd, maximalt vindskydd och neutrala köregenskaper i alla situationer. Kåpglaset justeras smidigt med en hand i fem lägen med 81 mm höjdskillnad totalt. Det lägsta läget passar bra i låg fart och när man vill ha fri sikt, och med det högsta läget får man bekvämt vindskydd i högre hastigheter. Det finns även ett högre kåpglas som tillbehör med bättre vindskydd för både förare och passagerare. I den generösa standardutrustningen ingår avtagbara sidoväskor (37 liter vänster, 28 liter höger) som underlättar längre utflykter, och värmehandtag som är skönt att ha när kvicksilvret sjunker.

Som en del av Hondas långsiktiga miljösatsningar är GT:s standardkåpglas tillverkat av den biobaserade plasten Durabio™ och bottenplattorna på förar- och passagerarsadeln är tillverkade av återvunnen plast.

All belysning består av skarpa och strömsnåla LED-lampor med lång livslängd.

Långa motorvägsetapper blir bekvämare med farthållaren som kan användas mellan 50 och 160 km/h och ingår i standardutrustningen precis som handskydd och värmehandtag. En praktisk detalj är smartnyckeln som gör att man kan använda tändningslåset utan att sätta in en fysisk nyckel i ett mekaniskt lås, det behövs bara för att öppna tanklock och sadel, och då fäller man ut en nyckel ur smartnyckeln. Centralstödet är en annan praktisk grej som ingår i standardutrustningen och underlättar när man ska serva hjul och kedja.

Direkt i förarens blickfång sitter en 5-tums TFT-färgskärm som är tillverkad med optisk bindning för att informationen ska synas bättre i starkt ljus. När skärmen tillverkas fylls luftspalten mellan täckglaset och TFT-displayen med ett transparent flytande lim som gör den energisnålare och lättare att läsa av i solljus. Skärmen har tre olika visningslägen och kan anslutas till iPhone och Android-mobiler via appen Honda RoadSync.

Tack vare mobilanslutningen och en praktisk fyrvägsknapp med inbyggd belysning vid vänster styrhandtag kan man enkelt följa vägbeskrivningar på skärmen eller ringa och ta emot samtal eller lyssna på musik med ett Bluetooth-headset i hjälmen. Det är bara att ladda ner Honda RoadSync-appen från Apple App Store eller Google Play Butik och ansluta mobilen till hojen, och när mobilen behöver laddas så finns det ett USB C-uttag till höger om instrumentskärmen.

Hojens blinkers stängs av automatiskt när man har svängt klart eller bytt fil, och de har även en säkerhetsfunktion som gör att varningsblinkersen blinkar för att varna andra trafikanter när man bromsar hårt.

 

Chassi

  • Diamantformad dubbelrörsram av stål med uppdaterad bakram och bättre plats för två.
  • Showas elektroniska fjädringsjustering EERA™ är standardmonterad.
  • Avancerat elektronikpaket som styrs av en 6-axlad tröghetsmätare.
  • Radialmonterade fyrkolvsok med 310 mm flytande skivor fram.
  • Bättre stabilitet med kurvtagnings-ABS.
  • Däckdimension 120/70-ZR17 fram och 180/55-ZR17 bak.

Den diamantformade dubbelrörsramen av stål är tillverkad i ett stycke och smalnar av vid svingarmsfästena för att ge hojen en slimmad midja som gör att den känns smidig och behändig. Jämfört med Hornet sitter förare och passagerare rymligare på GT tack vare en längre och robustare bakram med ett extra rör och en uppdaterad platta på tvären. Den gjutna aluminiumsvingen med Pro-Link har ökat i längd från 619 till 635 mm för bättre högfartsstabilitet med full packning, och stötdämparfästet är konstruerat för att minimera vibrationer och förbättra komforten.

Sammanfattningsvis kan man säga att CB1000GT är stabil som ett touringlok och smidig som en streetfighter, vilket syns på geometrisiffrorna: styrvinkeln är 25°, försprånget 106,3 mm och hjulbasen 1465 mm, jämfört med Hornets 25°/98 mm/1455 mm. Markfrigången är 133 mm, alltså 3 mm högre än på Hornet. Viktfördelningen 51/49 % på fram-/bakhjul (51,2/48,8% på Hornet) bidrar till att GT känns lättstyrd. Tjänstevikten är 229 kg.

Den låga sadelhöjden på 825 mm underlättar att nå ner till marken och körställningen är upprätt och avslappnad med utmärkt kontroll och överblick. Förarsadeln är 15 mm tjockare och passagerarsadeln 39,5 mm tjockare än på Hornet, och styre och fotpinnar är flyttade så att man sitter bekvämare och klarar längre körpass.

Showas elektroniska fjädringsjustering EERA™ ingår i standardutrustningen och tillsammans med en 6-axlad tröghetsmätare från Nippon Seiki optimerar systemet kompressions- och returdämpning för de flesta körförhållanden. Dämpningsnivån justeras utifrån information från tre källor: hojens hastighet (från motorstyrenheten), hojens lutning (från tröghetsmätaren) och framgaffelns beteende (från slaglängdsgivaren).

Fjädringsstyrenheten justerar inställningarna blixtsnabbt (15 millisekunder) när den får informationen från givarna, och systemet kan programmeras så att dämpningen anpassas automatiskt efter hojens hastighet och t.ex. blir hårdare ju snabbare man kör.

Med Showa EERA™ behöver man bara trycka på pekskärmen för att ställa in fjädringen för olika förhållanden, som komfort i stan, sportig känsla på kurviga vägar, högfartsstabilitet eller exakt respons på våta vägbanor. Dessutom ser systemet till att framgaffeln dyker mindre när man bromsar hårt. Fjädringsvägen fram är 130 mm som på Hornet, men bak har den ökat från 140 till 144 mm.

Det finns fyra förinställda fjädringslägen:

  • STD motsvarar standardinställningen för Showas traditionella fjädring, med fina allroundegenskaper som passar i de flesta situationer.
  • SPORT ger en fastare fjädring för aggressiv körning.
  • RAIN har mjukare dämpning för att fjädringen ska jobba följsammare på våta vägbanor.
  • TOUR ger maximal stabilitet när man bromsar eller svänger och har den hårdaste dämpningen för touring med passagerare och bagage.
  • USER är ett ställbart läge där man själv väljer dämpning och förspänning.

Med Showa EERA™ går det även att finjustera bakdämparens fjäderförspänning i 24 steg medan man kör. På den inverterade 41 mm framgaffeln justeras fjäderförspänningen manuellt.

Hojens effektiva bromsar består av två radialmonterade fyrkolvsok med 310 mm flytande skivor fram, och ABS är utrustat med en kurvtagningsfunktion som styrs via tröghetsmätaren för en stabilare och tryggare körupplevelse. Bak sitter en 240 mm skiva och ett Nissin enkolvsok med sinterbelägg.

Hojen rullar på gjutna aluminiumfälgar med samma Y-design på de fem ekrarna som Fireblade, och däckdimensionen är 120/70-ZR17 fram och 180/55-ZR17 bak.

Motor

  • Specialanpassad Fireblade-motor med silkeslen gasrespons.
  • Maffigt mellanregister och häftigt klipp på topp.
  • Assisterande slirkoppling.

Motorn i nya CB1000GT är Fireblades superstarka radfyra från 2017 med ny mappning som passar bättre på en sporttourer. Kraften levereras mjukare i början av gaspådraget för att hojen ska kännas mer avslappnad och bekväm både för förare och passagerare på längre sträckor.

Cylinderdiameter och slaglängd är 76 x 55,1 mm och kompressionen är 11,7:1. Trots att motor är nedtrimmad jämfört med Fireblade så finns det tillräckligt med pulver för att ge en rejäl adrenalinkick när varvtalet rusar upp mot maxeffekten på 110,1 kW vid 11 000 varv och maxvridet på 102 Nm vid 8 750 varv. Konstruktörerna har lagt ner mycket jobb på att göra motorkaraktären så linjär som möjligt och skapa ett maffigt vrid som driver på extra starkt i mellanregistret.

Utväxlingarna på tvåan till femman är anpassade för snabb acceleration och sexan funkar som en överväxel för avslappnad motorvägskörning. På kopplingssidan finns det en assisterande slirfunktion som gör att kopplingshandtaget går lättare och motverkar bakhjulsstuds vid snabba nerväxlingar. Quickshifter med automatisk mellangas är en annan praktisk detalj som ingår i standardutrustningen.

Bränsleförbrukningen ligger på 0,6 liter/mil och bränsletanken rymmer 21 liter, så man kan köra upp till 34 mil på en full tank. På avgassidan är diagnossystemet uppdaterat för att upptäcka svaveldioxid och övervaka katalysatorns skick så att motorn alltid presterar på topp.

Motorelektronik

  • En 6-axlad tröghetsmätare styr alla förarhjälpmedel.
  • Elektronisk gasreglering med fyra förinställda körlägen och ett ställbart.
  • Tre nivåer för motoreffekt och motorbroms. 
  • Antispinn med tre nivåer.

Det är klurigt att bygga en hoj som är både snabb och smidig när det svänger och avslappnad och skön att åka långt på, men där kommer den moderna elektroniken in i bilden. CB1000GT är utrustad med en 6-axlad tröghetsmätare och elektronisk gasreglering som ser till att man har total kontroll över den kraftfulla motorn via fyra standardkörlägen med förinställda nivåer av effekt, motorbroms och antispinn, plus ett ställbart körläge där man väljer nivåerna själv på TFT-färgskärmen med knapparna vid vänster styrhandtag. Samtidigt som man väljer körläge justeras fjädringen automatiskt till en matchande dämpningsnivå.

Det finns tre nivåer för motoreffekt och motorbroms där nivå 3 är max. Antispinn har också tre nivåer och hur mycket systemet ingriper på varje nivå är optimerat för att fungera med realtidsdata om lutningsvinklar och rörelsehastighet från tröghetsmätaren. Nivå 3 har mest ingrepp. När antispinn aktiveras tänds en indikator på instrumentpanelen och funktionen kan även stängas av.

  • STANDARD använder mellannivå för både effekt, motorbroms och antispinn.
  • SPORT använder högsta nivån för effekt och lägsta nivåerna för motorbroms och antispinn, vilket ger full prestanda med snabb gasrespons.
  • RAIN använder lägsta effektnivån med den mildaste gasresponsen, mellannivå för motorbroms och högsta nivån för antispinn. De lägre nivåerna för effekt och vridmoment påverkar mest de tre första växlarna.
  • TOUR har samma nivåer som STANDARD, men fjädringens dämpning anpassas efter farten (detta sker bara i körläge TOUR).
  • I det ställbara läget USER väljer man själv parametrarnas nivåer och inställningarna sparas automatiskt.

Tillbehör

Honda har laddat upp med ett gäng originaltillbehör för den som vill ge sin CB1000GT en personligare stil eller göra den ännu mer bekväm eller praktisk. Många av tillbehören finns som specialanpassade färdiga paket för den europeiska marknaden:

KOMFORTPAKET

Gör din GT ännu mer touringvänlig med högt kåpglas, komfortsadel för förare och passagerare, övre och nedre vindavvisare och dimljus.

SPORTPAKET

Sportpaketet förstärker GT:s sportiga stil med motorspoiler, tankdekaler, motorskydd och fälgdekaler.

URBAN-PAKET

Praktiska tillbehör som gör hojvardagen enklare: 50-liters toppbox med ryggstöd, panel och pakethållarfäste, plus säkrare parkering tack vare ett larmsystem.

Det går även att köpa tillbehören separat:

  • Komfortsadel för förare
  • Komfortsadel för passagerare
  • Vindavvisare A
  • Vindavvisare B
  • Motorskydd
  • Pakethållare
  • Högt kåpglas
  • Mitt- och sidodekal för tanken
  • Motorspoiler
  • Fälgdekal
  • Larm
  • Dimljus
  • Handskyddsförlängningar
  • Väska för bakre sadel
  • Ryggstöd för toppbox
  • Panel för toppbox
  • 3-liters tankväska
  • 50-liters toppbox

Utöver originaltillbehören ovan kommer det även att finnas en ljuddämpare från Akrapoviç och flera exklusiva prylar från Gilles Tooling.

Bilder

Specifikationer

MOTOR
MotortypVätskekyld 4-takts rad-4, DOHC
Motorns slagvolym1000 cm³
Cylinderdiameter × slaglängd (mm)76 × 55,1 mm
Kompression11,7:1
Max effekt110,1 kW vid 11 000 varv/min
Max vridmoment102 Nm vid 8 750 varv/min
Bullernivå stillastående (dB)97
Toppfart200 km/h
OljevolymNedre nivåmärke 3,0 liter / övre 3,5 liter
StartanordningElstart
BRÄNSLESYSTEM
BränsleförsörjningInsprutning
Bränsletankvolym21 liter
CO2-utsläpp (WMTC)140 g/km
Bränsleförbrukning0,6 liter/mil
ELSYSTEM
BatteritypAGM
Batterikapacitet12 V-9,1 Ah
KRAFTÖVERFÖRING
KopplingVåt flerskivig med assisterande slirfunktion
Växellåda6-växlad
SekundärdrivningKedja
RAM
RamtypDiamantformad stålram
CHASSI
Mått (L × B × H)2135 × 930 × 1290 mm
Hjulbas1465 mm
Styrvinkel25°
Försprång106,3 mm
Sadelhöjd825 mm
Markfrigång135 mm
Tjänstevikt229 kg
Vändradie3,2 m
FJÄDRING
FramfjädringEERA™ elektronisk dämpningsjustering, fjäderförspänning justeras manuellt
BakfjädringEERA™ elektronisk justering av dämpning och fjäderförspänning
HJUL
Framhjul17M/C × MT3,50
Bakhjul17M/C × MT5,50
Framdäck120/70ZR17M/C (58W)
Bakdäck180/55 ZR17 M/C (73W)
BROMSAR
ABS-typ2-kanals med kurvtagningsfunktion styrd av 6-axlad tröghetsmätare
FrambromsTvå Nissin radialmonterade fyrkolvsok, två 310 mm skivor
BakbromsEtt Nissin enkolvsok, en 240 mm skiva
INSTRUMENT OCH ELEKTRONIK
Instrument5-tums TFT-färgskärm
StrålkastareLED
BakljusLED
MobilanslutningHonda RoadSync
USB-uttagUSB-C
Självavstängande blinkersJa
QuickshifterJa
SäkerhetssystemElektronisk startspärr och smartnyckel
FarthållareJa
KörlägeStandard, Rain, Sport, Tour och User
AntispinnJa
VärmehandtagJa
Ytterligare funktionerManuellt justerbart kåpglas med fem lägen, centralstöd, sidoväskor, nödbromsvarning, Wheelie Control, värmehandtag

Alla specifikationer gäller tills vidare och kan ändras utan föregående meddelande.

 

Observera att siffrorna som anges har tagits fram av Honda under standardiserade testförhållanden enligt WMTC. Testerna görs i en bromsbänk med en standardversion av fordonet med endast föraren och utan tillbehör eller extrautrustning. Den faktiska bränsleförbrukningen kan variera beroende på hur du kör, hur du servar ditt fordon, väder, vägförhållanden, däcktryck, monterade tillbehör, bagage, förarens och passagerarens vikt och andra faktorer.

+

THE POWER OF DREAMS

FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK

kalfkdsfköä

ÅTERFÖRSÄLJARE

alfdjslöafjöl

OM HONDA

kjasöflajf